Inteligence a moudrost

Blogosféra

Martin Štěpán

Lenka Zlámalová při psaní svého článku zmiňovala definici pojmu inteligence. Je to kromě jiného prý pochopení souvislostí. Já si však myslím, že vnímání pojmu inteligence se v dnešní době dost posunulo a pochopení souvislostí je vlastní jinému slovnímu pojmu a tím je moudrost.

Právě včera za mnou přišla dcera: “Tati, vyzkoušel by jsi mě?” Protože je to jeden z mála vzácných okamžiků, kdy si připadám pro své děti ve věku puberty ještě důležitý, tak této nabídce nešlo odolat. S vnitřním přemáháním, ovšem s výrazem “po ničem jiném ani netoužím”, jsem se jal shánět po sešitu ke zkoušení. Místo něho jsem dostal do ruky mobilní telefon s ofocenými poznámkami. Pokrok prostě nezastavíš.

Když jsem po několikerém zběsilém ťukání na displej otevřel “sešit” na správné stránce, ujal jsem se této nudné činnosti. Samotný proces zkoušení je asi stejný adrenalin jako sledování přenosu z jednání poslanecké sněmovny. Zajímavější začal být pro mne obsah zkoušené látky a tím byl fašismus a totalita.

Výklad pojmu totalita byl správný. Znaky: “prosazování ideologie”, “potlačování svobody slova”, “cenzura”, “sdělovací prostředky pod nadvládou státu”, “potlačování opozice”, “policejní kontrola”, “sledování občanů” atd.

Ani znaky fašismu nebyly nezajímavé: “jedinec neznamená nic, důležitý je celek”.

To vše se dnes děti celkem správně učí. Když mi dcera řekla, že si ony znaky nemůže zapamatovat, začal jsem jí pro lepší zapamatování uvádět příklady ze současného života. Pochopila to velmi rychle. Ona ano. Ale ostatní?

Co tím celým chci vlastně říct?

Myslím, že pokud by inteligence byla o pochopení souvislostí, musely by být v ulicích na demonstracích právě takoví -náctiletí. Jenže moc nejsou. Místo toho je potkávám jak důkladně “zarouškovaní” na nás demonstranty (ano, jsem také jeden z těch pokřikujících "antivaxerů") pouze hledí z bezpečí chodníku jako na bytosti z jiné planety. Proč? Nebo jim nevadí žít v totalitě, či fašismu? Nebo to přese vše, co se o tom učí nevidí? Hraje úlohu rodina? Správnou odpověď neznám. Až se školství podaří (je-li to vůbec možné) vychovávat moudré jedince, kteří se umí věci nejen naučit ale i dát do souvislostí, máme jako společnost vyhráno. Pokud se však podíváme, co k nám jde ze Západu za moderní "vymoženosti", pak je otázkou, jestli je západní školství tím správným vzorem k výchově společnosti. Existuje pojem “moudrost starců”. Pokud se tedy ona moudrost dá získat pouze s věkem a onu inteligenci v pravém slova smyslu se nepodaří školství v dětech vypěstovat, potom Pán Bůh s námi. Protože až dnešní děti ve svých 80 letech konečně pochopí, že žijí v totalitě, a nechtějí, bude už dost pozdě.