Tak přesně takto by výuka finanční gramotnosti vypadat neměla

Blogosféra

Jana Tatýrková

Ze všech stran je slyšet volání po zvyšování finanční gramotnosti. Dokonce i soudci insolvenčních soudů, vystupující v minulém týdnu na sympóziu "Insolvence," označili finanční gramotnost za nutný základ pro zlepšení zadlužování obyvatel. Jenže když už pak konečně studenti střední školy mají předmět finanční gramotnost, místo zjištění, zda porozuměli různým situacím, v rozhodujícím testu pod časovým tlakem pouze slovíčkaří.

Provádí exekutor výkon soudního rozhodnutí, nebo úředního rozhodnutí? Je úrok peněžitá odměna za půjčení peněz, nebo jen odměna za půjčení peněz? Píšeme variabilní symbol zprava doleva, nebo zleva doprava? Adresu píšeme mezi vyznačené body a už ani nevím kam jinam, protože jsem z otázky vůbec nepochopila, o jakou adresu se jedná. Test obsahoval další podobné špeky, které jsem si ve stresu ani nezapamatovala. Celkem 25 otázek tohoto typu a na každou bylo 10 vteřin. Musím otevřeně přiznat, že bych měla problém testem projít. Zřejmě jsem se nad odpověďmi moc zamýšlela, na což nebyl čas, a u mnoha otázek jsem vůbec netušila, na co se mě vlastně ptají viz příklad s adresou.

Tak přesně takto by výuka finanční gramotnosti vypadat neměla! Že je tento předmět, často chápaný jako okrajový, svěřován bývalým ruštinářkám či učitelkám v důchodu, ještě nemusí nutně znamenat, že jej odbudou a hotovo. Je mnoho her na toto téma, o příkladech z běžného života ani nemluvě. Když jsem se následně ptala studentů, jestli tedy aspoň ví, kdo je exekutor, odpověděli, že je to někdo, kdo přijde k vám domů, když máte dluhy. Ale co může, co nesmí, to už nevěděli. Docela málo. Tohle by snad znali i bez tohoto předmětu. Jejich reakce na dotaz, jestli si umí sestavit rozpočet, také hovořila za vše. Zhruba tušili, co je rozpočet.

Proto prosím už ne další granty na obsáhlé publikace a učebnice finanční gramotnosti, na další zbytečné webové stránky. Raději to využijte pro školy. Klidně studenty učte na příkladech z médií. Jen je prosím učte myslet! Ne jen zaklikávat náhodná políčka elektronického testu.